Darius Hero

… încât Dumnezeu părea mic.

&

De când am ajuns la București și am început să mă amestec cu lumea publicității de p-acilea, coaie, parcă simt o nevoie nestăvilită să fiu riguros și să fac 3 propuneri de articol, conform manualului: unul care să facă trafic degeaba, unul care nu vă place, deoarece sunteți proști și vă trăbă doar să mă vedeți suferind și cum mă-nșeală iubita ș-al treilea care să-mi placă mie și să-l țin acolo câteva săptămâni, în mare parte deoarece mi-e lene să mai scriu altul și prefer să mă-ntorc de pe-o parte pe alta, scărpinându-mă în diverse orificii.

În sfârșit, m-a chemat Sebi (apropo felicitări, ai apărut la Portorož în poze pe lângă toată lumea importantă) la o adunare de astfel de publicitari, cu care o să mă concentrez teribil să nu mă contopesc, alături de cealaltă mare ambiție a mea în București, aceea de de mă forța a vorbi molcom și apăsat, să nu cumva să prind accentul ăsta nefericit de p-aci.

Publicitatea de la București este diferită palpabil de publicitatea de provincie, cunoscută și drept publicitatea de la Cluj, cunoscută și drept Vitrina Advertising, prin faptul că aceasta din Capitală se chinuiește tot atât de mult cu aceleași mizerii de doi lei, încercând să scoată ceva frumos, printre inepțiile clienților, imbecilitatea consumatorului și incompetența colegilor, însă la București le mai rămâne timp să organizeze evenimente la care să vină oameni de la celălalte agenții, ca să vadă ce workspace de impresionat internii naivi și-au asamblat ei, integral de la Ikea.

Ca să deșirăm bucla ipocriziei începândă și sfârșindă cu capul în propriile buci, o agenție bună are, cu noroc, 20-30% oameni talentați – n-am zis creativi, că-s mai multe rotițe acolo, iar restul este balast sau în cel mai bun caz oameni calzi și umezi, plini de bune intenții demne de-o pasiune mai potrivită.

În esență, ansamblul publicității de București este format din niște lăbari cu fițe.

Încerc să evit preconcepții ardelenești: și noi suntem lăbari, la țară. Dar fără fițe.

Bun, și aceste evenimente despre care vă vorbesc încep cu “Noaptea…”, fiindcă atunci, seara, ajunși singuri acasă, simt advertiserii nevoia să-și demonstreze ei înșiși ceva vital, dar s-a-nchis la Cărturești. Astfel avem: noaptea agențiilor, noaptea încă câtorva agenții, noaptea zilelor porților ș.a.

Dacă workspace-urile sunt pe modelul Google în ’98, ăstea, happening-urile, sunt pe modelul noaptea albă a reducerilor la mall. Ne bulucim să nu ne-alegem cu nimica sau maximum cu același rahat, într-o altă lumină.

Și amicul Sebastian de la McCann m-a dus la Friends Advertising. Când am intrat, să mă cac pe mine: cum cobori din lift, intri direct în orezărie, mai-mai să-mi scriu scrisoarea de intenție pe hârtia lor de la budă.

N-am nimica cu agenția, lăsați drama. Înțeleg în acord cu mine că mi-i iau pe mai toți în cap și îmi va fi complicat să mă doară-n pulă la următorul eveniment când s-or strânge-n jurul meu vreo trei țățici isterice, ca să le despart fraza-n propoziții și când și-or freca unii bărbia sprijinindu-se-n cealaltă palmă cu cotul, cât le explic “la cine exact mă refeream și ce-mi dă, frate, mie dreptul”, dar 70-80% dintre ei sunt triști rău tare (să ne amintim procentajul de mai sus, ca o amară consolare).

Nu-i evaluez profesional. Mă refer exclusiv la calitatea lor umană, care sper că-i mai de rău. De menționat că, la fața locului fiind prezent un amalgam de vinituri intrate la liber, așa ca mine și Sebastian, se poate să se fi diluat și cu alții, de pe alte plantații. Ceea ce nu vine decât să-mi susțină ipoteza: câh!

Bun, întâmplării îi zicea “Ciorne”. Drafts sau cu ceva 2.0 e deja prea mainstream, în sfârșit, se prezentau acolo notițele unor proiecte faine, da’ nu numai, dezvoltate în țară. De-alde DoR, Atelierul mecanic și hipstereli de ăstea, specifice.

Evident, cum Sebastian este recurentul copywriter de ghost-uri (nu că io-s mai breaz, să fiu clar – îl iubesc ca pe ochii din cap, mai ales pentru ochii lui din capul propriu, cu care mă privește cu atât mai blajin de când a căzut în el, dându-se cu bicicleta), s-a gândit că e ocazia ideală să mai pitchuiască niște idei. Fiindcă, normal, el a înțeles că Ciorne înseamnă necontractate. Iar pentru festivaluri e loc și de freelancing, că mai încap trofee pe etajeră lângă primul lui granpri la portoroj și restul ălora din Happy Meal și de la Kinder. Să nu se sparie angajatorul. O să fiu curând limpede că nu e nici un pericol…

Cum ne învârteam noi p-acolo, crezând eu că m-a scos amicul meu în societate, să-mi arate și mie ce-i aia, dăm de Trancă (cred).

Și de nu mi ți le scoate Seba pe astea:

O solpiperniță.

Deci mă târâse până acolo, de fapt, ca să-și dezvolte cariera! CU ACEASTA DE MAI SUS!

Cum majoritatea lucrurilor creative s-au mai făcut, normal că nu e originală propunerea lui, fiind furată de la tată-so. Dar, mna, dacă se vinde, l-o trece la echipă.

Mna, Trancă și acoliții (el și triștii, practic), nu știau că ceaiul lor dansant a fost înțeles pe dos și că Seba a trecut pe lângă exponate, fără să se uite, în efortul lui de a intra și pe geam, cu prototipul. De aia nu înțelegeau ce Cristos Sfânt e cu solpipernița lui tată-so lui Seba, a cărui întreagă poveste lacrimogenă din pruncie (deci a venit cu misiune, viziune, valori de acasă) a fost povestită cursiv, în detaliu.

Nu știu dacă am zis, dar cred că acum e momentul potrivit: Seba are ca background profesional postul de controlor de bilete la Ratuc, Cluj-Napoca. Poate voi v-ați mai lămurit. Că Trancă și triștii erau la fel de confuji.

Se auzeau greierii. Ca să se mai risipească inoportunitatea situației, au încercat ei, așa – și ca să demonstrez și eu la ce mă refer cu tot acest articol și ce grețucă îmi este: BĂ, s-au băgat ăia… deci, rețineți, pornind de la solpipernița cretină și nelalocul dânsei, a lui tată-so lui Seba, născut în Sîngeorz Băi, băi, deci mă-nțelegeți? – într-o discuție filozofică de aia, de asemenea proporții, potrivind-o pe solpiperniță în context, schimbându-l pentru ea, că au și expus-o, contrazicându-l pe Seba, acesta din urmă readaptându-și întreg conceptul la contrazicerile lor… încât Dumnezeu părea mic.

44 comentarii

  • Nu-nu, c-am terminat când trebuia. Doar nu era să relatez. Ce încercau nu putea fi cuprins în cuvinte, în ciuda eforturilor dânșilor. La fel cum dânșii dădeau pe afară din înșiși, în ciuda eforturilor mele.

  • deci chestia asta tre’ musai citita dimineata dupa cafea. ca la ora asta mi se scurtcircuiteaza neuronu’n cap.

    *

    de cate ori citesc pe jeg imi aduc aminte de creanga. gen. 😀

  • Noi ţi-am zis clip video cu Miha, nu lăturile astea despre publicitate care, apropo, mă calcă rău pe nervi (publicitatea actuală, zic).
    În rest ai dreptate. Cu 2-3 mici excepţii publicitatea este făcută de nişte inepţi.

    Şi ştii de ce, coaie? Fiindcă se apelează DOAR la ăia care au diplome, de parcă astea i-au făcut neapărat valabili (persoanele de faţă se exclud, e clar!). Orice producător din ăsta, dacă ar fi deştept, ar face concurs de amatori şi ar ieşi dublu câştigat: mai ieftin şi mult mai bun.

  • pai futu-ti pastele, atunci de ce pula mea bei la cacatul ala de atelier, cea mai urata si neterminata si ca birtul din sat bodega existenta? si e 9 lei – NOUA LEI – o halba – O HALBA – de bere!!!!!!!!!!

  • coaie, proiect fain e la nea costel, in ilioara, o casa amarata, aceleasi mese ca si la atelier, aceleasi fete de masa, nea costel mai haios si mai prompt decat labarii de lucreaza in atelier, mici la 1,5 lei, ursus la 3 lei sticla. si televizoare sa vezi un meci. ori bei intr-o bodega decenta, ori intr-una praf, da’ preturile sa fie in concordanta. asta e ca la motoare, vezi-Doamne boschetareala, da’ nu te imbeti cu un milion.

  • Când voi fi dus acolo, nu să te duc io pă tiiine… poate voi reconsidera evaluarea mea.

    Până atunci, însă: mă-ta-n pizdă! Sper că am fost suficient de explicit și nu trebuiește să-ți arăt cu degetul.

  • sa n-o lungim, nu merge si gata. ramane ca mine ca-s mai vechi acilisa, stiu io mai bine. acum nu te injur, ca na, da’ sa stii ca e report, nu s-a prescris.

  • să nu cumva prind accentul ăsta
    le mai rămâne timp să organize evenimente

    În rest, are dreptate Bibl, n-am priceput nimic. Învață să te esprimi de la George Russo, pe el îl înțeleg tot timpul, inclusiv beat, el.

    Darius, tocmai mi-am amintit că era o vreme când intram pe jeg și râdeam.

  • Măi Bija, ca să grăiesc aşa, mai contra-protocolar… că mi-o furat recenzorul CNP-ul şi mi-am pierdut, cum s-ar zice, independenţă şi anonimatul.
    Nu noi ne-am schimbat. Pe vremuri scrisul tău era despre sex şi violenţă, uneori şi despre WC-uri. Acum ai devenit sedentar, nu mai pomeneşti nici un “câţi de i la coadă”, nu mai ai aventuri, scrisul tău este static şi, am eu o impresie stingheră, te-ai cam ajuns cu banii, îţi iei singur andărueruri, nu mai cerşeşti de la domniţe. Tulai, amu m-o lovit că m-o dus gândul cum că n-oi mai fi nici ficior, că Bucureştii pervertesc sufletele curate şi feciorelnice, cu multe alcoale şi codane sfioase cu suta de RON scurtul, lungul şi mediul.

  • optserv caci faci cu mult mai putine greseli grãmãticale, de ortoepie, de ortografie si, implicit, si de punctutatie. in schimb zic. poate umorul scade, caci te-ai transvazat in urbea capitalei, unde viata e mai dura. dar in schimb am remarcat deci.

  • Adevărul e că-i foarte naşpa să ai aţa pulii ruptă în cearşaf şi un coi răsucit la beţie. Aici, în miticie, de multe ori nu faci faţă nici cu două, îţi trebuie musai patru.
    Dar bănuiesc că supărarea ta cea mare vine de la porţiile mici de mâncare de la restaurante, hai, recunoaşte!!! Eu unul te cred şi te compătimesc, am mâncat şi eu în Ardeal şi ştiu cum este.

  • Greşeli de ortoepie, de ortografie? Să nu fie din cele de ortopedie, căci dacă nu le ştii pe toate la fix, e naşpa să ai piciorul în ghips-gips (de fapt în ipsos de modelaj, cum am învăţat eu la chimie). Plus că urmare a pritocirii în Urbea Capitalei neam ioc medic de familie, stai cu cracul ortoepic, ortografic şi ortopedic până ce se face de operaţie gratis.

    Deloc nu mi-a reuşit gluma…

  • Dreptul la demnitate Art. 72
    (1) Orice persoana are dreptul la respectarea demnitatii sale.
    (2) Este interzisa orice atingere adusa onoarei si reputatiei unei persoane, fara consimtamantul acesteia ori fara respectarea limitelor prevazute la art. 75.

    Ai cerut voie preşedintelui să-l faci bădăran? 😆

    Plus că poate fi secret de stat. 😆

  • Ceeee, a apărut ăsta micu` la tembelizor???
    Deci vreau înregistrarea imediat, aici sau cu link de youtube.
    Să n-avem vorbe, clar?

  • nu crezi ca ar fi momentul sa inchizi si tu blogu?
    daca in sfarsit te-ai realizat profesional si scrii asa de responsabil atunci ca maine te si insori.
    desigur, nu cu timea care ii senzuala si deci nu se uita la tine cat si nu se uita nici ca esti sarac, ci cu alta persoana cum ar fi o cetateanca.
    si deci poti sa faci si copii.
    si poate te apuci si tu sa inveti o meserie.
    altfel te irosesti ca biblel intru blogging viu.

  • Bueeey, ce chestie, am reusit sa vad si eu emisiunea.
    Mi-a placut la nebunia faza aia cu “asa cum a zis si domnul, ma scuzati, nu i-am retinut numele“ !!!
    Sincer, nici eu nu i-am retinut numele. Plus ca nu am inteles ce cauta acolo, sa eclipseze vedeta de Zalau. Ca in afara de lectia de asortare a sosetelor violete la cravata violeta chiar n-am inteles nimic din ce a zis domnu`.
    Ma, tu ai inteles? Ati discutat la pauza? Zi-ne si noua, nu fii…

  • Apreciez că n-ai sărit ca o țață proastă.

    Într-o altă ordine de idei, știu și io și știi și tu că nu e o ficțiune. Nu mă refer anume la referirea la tine și Friends Advertising. Ci per ansamblu. Nu trebuie să negi tot, doar că nu îți convine o parte (fie că am drepate eu, fie că ai tu, strict legat de ea).

De Darius Groza

Sociale