La Zalău exista mai demult – și sper că încă mai există și azi – o taximetristă pocăită, modelul cu batic, la vreo 50 de anișori, care conducea – și sper că încă mai conduce și azi – o Dacia, modelul vechi, roșie, care nu era dotată și cu siguranță nu este dotată nici acum cu stație de emisie-recepție și nici taxator, nici număr de telefon pe portieră, nici nume, nici tarif, nici nimica, doar cu un semn din plexiglas cu becul ars pe capotă, până când l-a dat jos.
Taximetrista pocăită parcurgea – și sper că încă mai parcurge și azi – fără abatere și cu regularitate, traseul bine stabilit al autobuzelor nr. 6 și nr. 22, din Brădet până în Dumbrava Nord, precum și retur. Pe ruta aceasta și atât mergea ea necontenit, da’ cu taxiul și sper că mai merge încă și azi.
În această mașină se urcau – și sper că încă se mai urcă și azi – oameni normali, în stație, firesc, precum într-un autobuz, doar că cu puține locuri. Exista o sumă agreată, ultima dată era 7 mii de lei vechi de persoană, indiferent cât mergeai. Dacă n-aveai bani ficși, nu era musai să-i dai, că nici taximetrista nu-i ca-cum-virgulă îți dădea bon sau bilet sau ceva. Și era în stare să rețină și era dispusă a face concesii, deci puteai plăti și tura viitoare. Era însă necesar să-i spui în ce stație să oprească, ca să cobori sau dacă vrei să cobori între stații, era bine și așa. Sau dacă vroiai să urci între stații…
În mașină erau patru locuri pentru pasageri, dar dacă eram numai trei urcați, așteptam să mai vină cineva în stație, să se completeze locul, că altfel nu ieșea cursa. Cel care se urca în spate, al treilea, avea responsabilitatea să întrebe, din portiera întredeschisă, oamenii din jur, dacă nu vor să fie al patrulea, dacă nu vin spre Dumbrava Nord sau spre Brădet, în funcție de cum era orientată mașina. Când venea cineva, plecam. Nu venea nimeni – nu plecam sau te dădeai jos din mașină de pretențios, că sunt și alții care vor să meargă.
Dacă eram cinci, atunci mașina avea cinci locuri de pasageri.
De cele mai multe ori, locul din dreapta era ocupat de-un frate sau de-o soră întru Domnul, cu care taximetrista pocăită vorbea codat, probabil despre alți frați sau surori. Noi, nemântuiții, eram segregați în spate, unde nu vorbeam nimic, decât dacă vroiam să coborâm.
Mașina roșie condusă de taximetrista pocăită era utilă și avantajoasă, pentru că era mereu în stație, în orice stație sau cel mult tocmai trăgea în stație imediat ce ajungeai, nu accelera înainte de stație ca să te bată de parbrizul din față când pune frână în stație, nu te stropea când erai în afara ei și trecea pe lângă tine și niciodată nu “se retrăgea la garaj” și nici nu făcea “cursă specială”.
***
[există o persoană care chiar umblă pe unde se găsește așa ceva, iar această persoană se cheamă Alexandra Ardelean]
***
Bine, dragă, și, deci, m-am dus la cinematograf, da? Eu, cu un prieten, cu o prietenă și cu o prietenă, așadar noi patru. Am intrat cu toții în sală pe ușă, cum este rațional și ne-am îndreptat civilizați să ne ocupăm locurile noastre, pentru care luasem bilet – așa cum se face – de unde să ne uităm la film. Când însă dăm să stăm jos – pula – pe scaunele noastre stăteau: o fată, o fată, o pițipoancă, o vacă morbidă și încă o prietenă dintre ale lor, caracteristic situată cam pe la mijloc între trăsăturile combinate ale celorlalte două.
Ne uităm perplecși la noi. Ne uităm perplecși la ele. Ele se uită perfect normal la noi. Pentru că părea că nu ne-nțelegem din priviri, am verbalizat, ca să fie clar:
– Stați pe locurile noastre.
– Știm, a venit răspunsul, previzibil.
– …, exclam eu mut.
– Că și pe locurile noastre stă altcineva, se grăbește ea, crezând c-a fost la fel de clară cu mine cum am crezut eu c-am fost cu ea, când doar m-am uitat perplex la ea, omițând s-o anunț explicit că stă cu alealalte pe locurile noastre.
– Dar voi stați pe locurile noastre, argumentez eu, printr-o logică recursivă.
În acest punct, primele două fete se ridică și pleacă resemnate. Îmi dau seama că nu sunt din același grup. Se eliberează, deci, două locuri, până la pițipoancă. Noi suntem tot patru, așa că înaintez în rând, unde, în lipsă înțelegerii credeam eu intrinseci a faptului că noi încă am dori să vedem filmul, tot de pe locurile noastre, reiau procedura deja exersată:
– Stați pe locurile nostre.
– Da’ și locurile noastre îs acolo sus. Da’-s ocupate.
– Atunci mergeți și ziceți-le că-s locurile voastre, le învăț eu pe propria piele.
– Da’ ce, să le zicem că să se ridice, numa’ așa? mă învață ele pe propria piele.
– Păi cum îi asta problema mea?
– ȘI CE, DERANJĂM TOATĂ SALA?! mi se revoltă.
Corect. Nu se cade să deranjezi toată sala. Îți alegi locurile bune și deranjezi numai pe cei cărora le aparțin. Bun simț elementar, nu nesimțire, ca propunerile mele. Încep să se stingă luminile, așa că decid să nu mă țigănesc cu boarfele ca la disco și mă așez lângă ele, așteptând să-nceapă filmul sau să ne ridice și pe noi cineva. Începe filmul.
Filmul se intitulează The Book of Eli. În primele secvențe ale filmului, apare o pisică de rasă sfinx, care n-are păr, cam urâtă. Prin urmare, în primele secvențe ale filmului, boarfele deja nu se mai pot abține și izbunesc: “Fai de pula me’, ui’ , tu, la asta, zâci că-i Carla, ăăăhăhăhăhă, ni că ce față are!”.
Carla, probabil vreo dușmancă de-a lor, semănând aparent cu pisica din film, a fost subiectul unor prelungi hăhăieli și comparații amănunțite cu pisica, până când Denzel Washington a omorât pisica cu o săgeată, eveniment întâmpinat cu nestăvilite urale din partea publicului borfet, sărbătorind deschis că Denzel Washington practic tocmai o omorâse metaforic pe Carla însăși. Mai încolo, când Denzel Washington a pus pisica la proțap (așa-i scenariul), boarfele au conchis că, deși este într-adevăr amuzant, nici măcar Carla nu merită să fie totuși chiar mâncată, fie ea până și Carla și fie ea doar imaginar reprezentată de pisică.
Cam aici în timpul filmului am luat eu înțeleapta decizie de a nu face o criză de isterie, finalizată cu a face boarfele să iasă plângând, ci să încerc – dimpotrivă – să socializez cu specimenele, să mă arăt amuzat de comportamentul lor, părtaș, să le fiu tovarăș și complice. Și astfel să fiu parte din lumea lor și să le văd cum trăiesc ele.
Ca să aveți un cadru larg, filmul este despre cum personajul Eli duce o carte undeva, după ce lumea a suferit în urma unui eveniment cvasi-apocaliptic de război, care-a lăsat-o în ruine. Din indiciile filmului, care se cheamă cum se cheamă, respectiv că exemplarul cărții ar fi ultimul existent, iar el ar fi unul important, se deduce cam din primele 2-3 minute că este vorba despre Biblie, care trebuie salvată de către Eli.
Mna, cam pe undeva bine după prima jumătate a filmului, pițipoanca exclamă, cu voce impunătoare, ca-n stația de autobuz, oarecum mândră:
– Tu, pariu că-i Biblia?
– Ce îi Biblia? întreabă vaca, luată prin surprindere.
– Cartea, tu. Pă care o duce. Io pun pariu că îi Biblia.
Discuția încărcată cu o doză de scepticism și neîncredere se continuă în contradictoriu, la fel de turbulent, invitând parcă la dezbatere și pe a treia boarfă. Până când pițipoancei îi sună, mai tare decât suna discuția, telefonul. La care ea răspunde – atenție: în șoaptă. Ca să nu deranjeze, probabil, parlamentările. Că doar fetele vorbeau peste film și nu stabiliseră încă dacă îi Biblia. După ce-a vorbit cu Yuby, a cărui identitate se vedea limpede pe ecran, când a răspuns, pe lângă că a și anunțat-o în plen, sălii, și după ce i-a rezumat pe scurt lui Yuby unde se află și de ce îi gălăgie, a-nchis și a revenit în discuție, cu o nouă dilemă, care-o trăznise probabil pe durata conversației: “Tu, da’ de ce-i tăt ars peste tot? Ce s-o-ntâmplat cu lumea?”
Denzel Washington purcede per pedes mai departe prin pustie, încercând să ajungă la destinație, în timp ce vaca aglutinează cu repeziciune o găleată dintr-aia de vreo 5 litri volum de popcorn, nu înainte să-și mai toarne din găleata pițipoancei căreia-i mai rămăsese, dezvoltând seria de nedumeriri.
Filmul se termină spre ușurarea boarfelor, Biblia ajunge la destinație, lumea e salvată. Boarfele se îndreaptă sfârșite spre ieșire. Eu insist să ne facem poze. Era totuși o chestie înfiripată între noi toți. Pițopoanca acceptă cu amabilitate. Însă vaca e vedetă și se împotrivește, preferând să se uite mai bine la niște mâncare care se petrecea în spatele nostru.
Da’ de ce nu zici cum ai facut tu sa fii tovaras, partas, complice, ca poate avem si noi nevoie vreodata sa fim tovarasi, partasi si complici si sa stim cum sa facem sa fim tovarasi, partasi si complici. Ai ras la glumite? Ai facut glumite? Si daca da, care erau glumitele? Care si ale cui? erau
Concluzie: Pocaitii – tot pocaiti raman; cateodata pitipoancele is de treaba, dar vacile tot VACI raman!
Diviricea, io accepta, chiţăiam, dădeam din cap aprobator. Nu am zis de la mine, n-am influenţat. Doar susţineam.
mirific… :))
Cum crezi. Eu zic ca ne amuzam nespus altfel.
Si dadeai din cap pe intuneric sau numa la explozii?
O mai coteam admirativ pe piţipoancă. Îi semnalam că sunt încântat şi că să mai zică, să mai fie spirituală.
Ah cacat, asta am pierdut atunci?
Cum ai convins-o sa-si faca poza cu blogostarul?
Mi-am folosit farmecul personal, versat cu domniţele dificile.
Am uitat că mai am o poză, din care ne butem bucura de vacă morbidă din profil.
Aia-i var’ta pe care ai pus-o să se tragă-npoză lângă tine sub pretext de piți.
Nici n-are să-l vadă.
Băăăăăăăăăă, deci dacă nu erai tu să scrii, eu şi uitam de tanti cu Dacia roşie de făcea pe autobuzul. Incredibil! Şi eu am fost cu ea.
Iar de vaci, ce să îţi zic? Puteai să îţi satisfaci plăcerea să te aşezi la ele în braţe, PE LOCUL TĂU.
1. ti-ai luat ochelari 2. rau ai ajuns 3. .
Draghe, pentru medicină era nevoie de un Mengele.
Pentru literatură, un eu.
Pfuai mă da’ mare-i vaca aia! Şi ce frumos e îmbrăcată! Cum să o dai la o parte pe aia?
Tu aşa micuţ, cu ochelari, cuminţel şi curăţel.
Ai fost la Odeon. Acum îţi ştiu traseul, ştiu pe unde umbli. Să te fereşti. Din poză se deduce că vaca aia chiar ar avea pulă, deci ştia despre ce vorbeşte.
Nemernic bărbos, mi-ai spoilerit filmul, fi-ţ-ar nădragii de scheităr să-ţi fie.
ni, la e, are portofel, poseta si sacosa… pentru ce cacat?
Din cele relatate pot trage urmatoarele concluzii:
1. Doamna pocaita facea/face evaziune fiscala => nu va ajunge in rai( lui D’zeu nu’i plac evazionistii). D’aia merge economia prost pt. ca doamna nu plateste tva si impozit pe profit, in cuantum de 16%.
2. Pitipoanca si vaca vor ajunge in rai; vaca e un animal inocent si util, iar specia cealalta, recent intrata in mitologia urbana+rurala, e inofensiva, candida si docila.
Dar ce ti se intrezareste in buzunar? Un moleskine? Lasat jumatate afara? De unde l-ai luat? Mirosi a lavanda.
Toata fricangeala asta ca sa te lauzi cu tipa de linga tine. Penibil.
A, inca ceva: data viitoare sa iei mina, sa se vada ifonu`.
Din Londra, Moaflian, dragă.
ni, la old Marian S, ce standarde rurale are la piţi 😀
De unde am descalecat eu, sunt multi manelisti care fac ce facea pocaita din Zalau. I-as da pe toti la schimb pentru ea.
Darius, la final, i-ai spus pitipoancei ca Eli e orb, sau ai lasat-o sa creada ca Biblia era scrisa cu cerneala speciala?
Când o făcut filmu’ zoom pe ochi la Eli, paaac!, or izbucnit toate cu concluzia, că-care urla mai tare era decisă drept cea inteligentă: ÎI OOORB! ÎI OOORB!
Deci Oana şi Grozel vor muri ambii în chinuri groaznice. Probabil nu deodată, da’ sigur vor zbiera una sănătoasă.
Fain film, pitzipoanca e simpatica. Dar tuuuu, ce ti-ai facut, liposuctie? 🙂 Nu ma certa, era o exclamatie admirativa. Sa traiesti.
Astept cu nerabdare primul comentariu din partea pitipoancei, a vacii morbide sau – Doamne ajuta! – a pocaitei.
dumnezo` …
cum … d..racu` ai rezistat tot filmul 🙂
experienta isi zice cuvantul, noroc cu minunatul parc romanesc ca nu duce lipsa de exemplare
ma! totul e o facatura, o inventie… e cam vara pe afara la tine in poza! :))
i-ai spus ca esti virgin? domnisoarei adica.
ce mandru esti. si zi ca nu asta ai visat in fiecare noapte, sa te afisezi intr-o poza, in public, cu un exponat de bambu. ca sa folosesc un termen mai suburban, ii buna rau tipa :))
Mai ales rău, da.
deci i-ai zis… si nu ti-a raspuns ca si-a dat seama deja?
Frumuşică gagi aia piţipoancă 😀
Ai de grij’, poate fuţ’ şi tu ceva 😉
Toad: n-a-ntrebat.
Voi aveţi ceva cu spurcăciunile. Cre’că eu v-am educat aşa, să n-aveţi standarde.
da’ nici tu nu i-ai confirmat.
Mă acuzi c-am minţit prin omisiune, să-nţeleg.
Ce față de Silviu Prigoană ai în poza asta :)) Ți se trage de la ochelari mă gândesc…
Pardon, Honorius mă refeream, fi-su
Reformulez ca sa fie ok pentru toata lumea: Ce fățău de Honorius Prigoană ai în poza asta, hăhăhăhăhăhăhă!
Behold the Resurrection! A aparut si M@rianskele. Ma simt intoarsa-n timp.
da’ stickere n-ai ma? s-o fi branduit pe chizda, zic. iesea mega halimai, sarea pitipoanca de floci in sus trei metri cand ii aplicai un “jeg” pe piept. baga o sesizare verbala vacii, “fa, nihao la aista, o zis ca suntem scursuri, tu, aseaza-te pa el pana sun la yuby sa vina sa-l transeze si sa-i dam drumu’ pe somes, ca poate-i place sa faca turu’ tarii”.
M@rianskele reîncărcat (Marianscus Reloadus) e o specie de blogeri rar întâlnită și scumpă la vedere care nu își face apariția în public decât cu scopul de a rula maxim. Așadar nu te flata prea tare, M@rianskele a apărut doar ca să dispară din nou…
And so, having disposed of the monster, exit our hero through the front door, stage left.
iar in spate, prin geam, se vede limpede pocaita. zambeste. se gandeste ca ia uite, a reusit si Darius al ei s-ajunga atat de aproape de sexane nesimtite cu o pisi.
M@ri draga, io ziceam sa nu te flatez pe tine… Da’ daca e mai ok, ramine ca nu ma flatez pe mine si procedam asa cum am stabilit 😆
“vaca” aia e iubita mea şi îţi rup capul când te prind, jegule!
Unii oameni chiar sint curajosi. Curajos de deschisi…
“jegule” vroia sa fie invectiv sau…? oricum, rupe capu’ la fraier, ca merita!
bogdan cred ca-ti rupe bivolita capul pana una alta cu tatele, in vreo pozitie pe care prefer sa nu mi-o imaginez.
Bogdi – io zic că ai probleme mai mari, ăăăhăhăhăhăhăhăhă.